איך בונים תוכנית עסקית


אנשי עסקים בפגישה הנוגעת לשאלה איך בונים תוכנית עסקית

רבים מבינים את חשיבותה של תוכנית עסקית לגיוס אשראי לצורכי קידום העסק, גיוס הון וגם כמסמך עבודה שלפי הסעיפים שבה מתבצעת תכנית העבודה בעסק. השאלה שנותרת פתוחה היא איך בונים תוכנית עסקית, מה עליה להכיל ועל מה חשוב לתת את הדעת.

איך כותבים תוכנית עסקית?

כדי שאפשר יהיה לשווק עסק למשקיעים ושותפים פוטנציאליים יש להציג בפניהם תוכנית עסקית. מטרות התוכנית הן להראות את הפוטנציאל הכלכלי הגלום בעסק ולהציג את כל השיקולים והמרכיבים שנלקחו בחשבון בדרך להגשמת החזון. כמו כן היא משמשת כדי להראות כי התוכנית היא ברת ביצוע.

כדי לבנות תוכנית עסקית יש לחלק אותה לשני חלקים, מחקר ובניית אסטרטגיה. בשני שלבי הכנת התוכנית יש לתת את הדעת על גורמים פיננסיים, שיווקיים, טכנולוגים ושיווקיים.

אז איך מכינים תוכנית עסקית?

ראשית יש להתחיל ולאסוף מידע רלוונטי, כמו קהל היעד, אזורי השוק בהם בכוונתכם לפעול, מהן המגמות העיקריות בשוק הקשורות למוצר/שירות שלכם מהן הבעיות או המגבלת שיעמדו בפניכם בעת שיווק המוצר בפני קהל היעד, כולל בעיות לוגיסטיות, חוקיות ואחרות.

איסוף המידע כולל גם לימוד המתחרים, היתרונות והחסרונות של המוצר שלהם ביחס למוצרכם, האם הם מצויים במגמת עלייה ועוד.

מידע חשוב נוסף: מהי תועלת המוצר שלכם לקהל היעד שפילחתם ומה פוטנציאל המכירות בכסף.

איסוף המידע יכול להשען על מספר מקורות אינפורמטיביים, ביניהם עתונים כלכליים, נתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, אתרים של המתחרים באינטרנט וכדומה.

מידע נוסף אותו יש לאסוף נוגע למימון וזה השלב לחשב עלויות לעסק, הכוללות, בין היתר, עלויות כוח אדם, חומרי גלם, ציוד ומכשירים, פרסום ושיווק וכן עלות שכירת מבנה או קנייתו, כולל המסים הכרוכים באחזקת המבנה, עלויות האשראי וכדומה.

השלב האחרון לאיסוף המידע מתייחס לתחום הניהול ועוסק בלוחות הזמנים המשוערים לביצוע פעולות שונות בדרך אל המטרות שהציב לפני בעל העסק.

איך להכין תוכנית עסקית – שלב האסטרטגיה

לאחר איסוף המידע אפשר להתחיל בתכנון האסטרטגיה העסקית. פרק זה בתוכנית העסקית כולל אסטרטגיה שיווקית ובה מפרט של המוצר או השירות, כולל עיצוב האריזה, מחיר המוצר שחושב לפי עלות היצור ולביקוש המשוער שיהיה לו, כמו גם למחירי המוצרים המתחרים.

מרכיבים נוספים באסטרטגיה להשגת המטרות הם פרסום וקידום המוצר.

בסעיף נפרד יש להוסיף את האסטרטגיה המימונית והניהולית שתכיל את לחות הזמנים לביצוע והעלויות הנדרשות לכך, את ההכנסה הצפויה ומה הם אמצעי המימון האפשריים לכל שלב בתוכנית.
מבנה תוכנית עסקית צריך לכלול הקדמה ותוכן עניינים הקרוי תקציר מנהלים. כל המסמך צריך להיות כתוב כדלקמן:

  1. תקציר מנהלים עם עיקר התוכנית
  2. תיאור העסק וחזונו
  3. פירוט המוצר או השירות
  4. רקע על השוק ומצבו כיום
  5. סקירת המתחרים
  6. תקציר קו”ח של היזמים ומנהלי העסק
  7. כוח אדם
  8. תהליך יצור המוצר
  9. נתונים פיננסיים
  10. סיכום

מעוניינים לקבל מידע נוסף על ולהבין איך בונים תוכנית עסקית מקצועית ותמציתית? רוצים לעשות בה שימוש לגיוס אשראי להקמת עסק חדש? תוכלו לקבל את כל המידע הרלוונטי על ידי מילוי פרטיכם בטופס המקוון שבאתר.